fredag 5 juni 2015

Storsatsning på "InfoPoints" i Bohuslän

Bild: Turistrådet Västsverige
I sommar kommer det att finnas  200 lokala ”InfoPoints“ i kommunerna i Bohuslän och Skaraborg, som går i täten i Västsverige för denna turistservice.

- Dagens resenärer tar reda på mycket mer om sina besöksmål i förväg än vad man gjorde förr, vilket gör att man inte besöker just den lokala turistbyrån i samma utsträckning som tidigare. Dessutom finns kartor och information alltid tillgängligt i mobiltelefonen. Trots det så är det många som uppskattar att få prata med en fysisk person som kan fungera som inspiratör och som kan hjälpa till, och där har InfoPointsen en viktig roll, säger Annelie Nithander, turistchef, Destination Uddevalla och affärsutvecklare för InfoPoints i Bohuslän.

Turistbyråns förlängda arm
InfoPoints började som ett projekt i bland annat Skaraborg, men börjar nu bli en nationell företeelse.
Varje InfoPoint har en huvudman i form av den lokala turistbyrån. 
InfoPointen fungerar som Turistbyråns förlängda arm ut till där besökarna naturligt befinner sig. Det kan vara ett hotell, ett café, en mack eller ett bibliotek.
- Personalen ska kunna erbjuda information och tips till besökarna och helt enkelt göra det lättare att vara gäst, säger Ann-Sofie Strömbäck, affärsutvecklare på Turistrådet Västsverige

Källa:
> Turistsrådet Västsverige - läs pressmeddelande

Läs även:
> InfoPoints i Uddevalla