Depån i Uddevalla ger rederiet flera fördelar skriver hamnen, bland annat lägre transportkostnader, kortare biltransporter och minskad risk för väntetid i hamnar.
Containerdelen ska växa
Till Bohusläningen säger hamnens VD Ulf Stenberg att hamnen ska utvecklas mot att att bli en hamn som transporterar allt mer i containrar.
– Kunderna ska kunna boka containrar här och så fyller vi dem och kör vart som helst i världen med fartyg, lastbil eller järnväg, säger Ulf Stenberg.
Den nya depån rymmer cirka 5 500 containrar för 100 000 ton gods per år, vilket motsvarar tio procent av hamnens totala verksamhet.
Ny trafik från USA
I sitt nyhetsbrev berättar hamnen också om en ny regelbunden trafik från USA:s östkust som inleds 2016. Första fartygen väntas anlöpa Uddevalla vecka 2.
Skeppsholmspiren byggs om
En annan nyhet i hamnen är ombyggnad och reparation av Skeppsholmspiren, där upphandling av entreprenör nu pågår. Större delen av hamnens hantering av flytande bulkhantering ska flyttas till den norra delen av piren, och ombyggnaden ger även möjlighet att utöka denna verksamhet i framtiden. På södra delen kommer en del reparationsarbeten att utföras. Arbetena startar i vinter och beräknas vara klara till sommaren.
Källor:
> Uddevalla Hamnterminal: läs nyhetsbrev
> Bohusläningen: "Avtalet är ett steg in i framtiden"