söndag 27 mars 2016

Bakläxa för reklamen för Vitaepro


Uddevallas förra simstjärna Louise Karlsson är en av
många kända personer som framträtt i reklamen för Vitaepro.
(Ur bilagan till Marknadsdomstolens dom.)



















(Uppdaterad)
Företaget Vitaelab, med svenskt kontor i Uddevalla, förbjuds att marknadsföra kosttillskottet Vitaepro på det sätt som företaget hittills gjort.
Företaget uppger att marknadsföringen redan har ändrats i enlighet med domen.

Konsumentverket (KO) har fått in flera anmälningar som ifrågasätter de vetenskapliga beläggen för reklamen. 2013 skickade KO in en stämningsansökan till Marknadsdomstolen som nu kommit fram till att marknadsföringen strider mot EU:s regler om näringspåståenden och hälsopåståenden om livsmedel.
Vitaelab förbjuds därför att fortsätta marknadsföra sin produkt med påståenden om att Vitaepro bland annat ökar energin och orken, och att det ger smidighet och rörlighet. Bryter företaget mot förbudet kan det tvingas att betala två miljoner kronor i vite.
Vitaelab är en del av Sana Pharmakoncernen och bolaget har verksamhet i bland annat Sverige, Norge, Finland och Danmark. Bolaget har under många år bedrivit en omfattande marknadsföring av Vitaepro.

KO: "Vi är nöjda"
– Det är många konsumenter som har nåtts av reklamen och därför är vi nöjda att domstolen håller med oss i vår kritik av företagets marknadsföring. Domen kommer att få vägledande betydelse, inte bara för kosttillskottsbranschen utan även för livsmedelsindustrin, eftersom domstolen nu har prövat vad man får säga i reklam för kosttillskott, säger ställföreträdande konsumentombudsman Cecilia Tisell i ett pressmeddelande.

Vitaelab: "TV-reklamen fortsätter"
"Beslutet är i huvudsak begränsad till mycket specifika formuleringar i marknadsföringen på vår hemsida och detta har redan korrigerats. Vår TV-reklam kommer i huvudsak att fortsätta sändas så som den gör idag", skriver Vitaelab på sin webbplats.
"Vi är glada över att fallet nu är avklarat. Detta är en avgörande fråga när det gäller hur man kan uttrycka specifika och icke-specifika hälsopåståenden och kommer att ge riktlinjer för hela branschen.", skriver företaget.

Källor:
> Konsumentverket: Domstolen förbjuder Vitaepro-reklam
> Bohusläningen: Förbjuds marknadsföra kosttillskott
> Marknadsdomstolens dom
> Marknadsdomstolens dom - bilaga
> Vitaepro: Vitaelab har anpassat sig efter Marknadsdomstolen