Foto: Peter Knutsson
|
Youtube-stjärnorna och artisterna Daniel och Emil Norberg från Uddevalla är två av årets Bris-idoler.
- Det var en självklarhet att ställa upp när Bris frågade, säger de i ett pressuttalande.
- Vi minns själva att det kunde kännas som att man som liten var ensam i världen med sina problem, och om vi nu kan bidra till att ens ett barn förstår att det finns andra som haft samma bekymmer och att det finns andra att prata med dessa om så är det fantastiskt, säger bröderna.
- Vi minns själva att det kunde kännas som att man som liten var ensam i världen med sina problem, och om vi nu kan bidra till att ens ett barn förstår att det finns andra som haft samma bekymmer och att det finns andra att prata med dessa om så är det fantastiskt, säger bröderna.
Delas ut till sjätteklassare
I snart 20 år har Bris årligen delat ut idolkort till sjätteklassare med barndomsbilder på kändisar, tillsammans med en kort text på kortets baksida om någon svårighet idolen tampats med som ung. Syftet med kampanjen är att visa att även stora idoler kan ha känt sig osäkra, mobbade, ensamma och utanför.
Några kända profiler som medverkat under åren är Zlatan Ibrahimovic, Zara Larsson, Laleh och många fler.
Årets Bris-idoler är förutom bröderna Norberg artisten Miriam Bryant, handbollsspelaren och aktivisten Linnéa Claeson, Youtubern och artisten Thomas Sekelius och Sofia Olofsson, flerfaldig världsmästare i thaiboxning.
Berättar i film på webben
Över 100 000 idolkort skickas ut till landets alla sjätteklassare i slutet av oktober.
Förutom de fysiska idolkorten finns sajten brisidoler.se med filmer där idolerna berättar hur det var för dem att växa upp. I januari kommer idolkorten vara på baksidan på Arlas mjölkpaket. Kampanjfilmen kommer också att visas på SF:s biografer under våren.
"Jätteglada att bröderna Norberg är med"
- Vi på Bris är jätteglada att bröderna Norberg är med och att kampanjen i år är mer digital än någonsin. Vi hoppas på så sätt nå ännu fler barn och unga. Idolkortskampanjen är vår enskilt största årliga satsning på att nåt ut till barn och unga, säger Bris pressekreterare Anna Holmqvist.
- Vi på Bris är jätteglada att bröderna Norberg är med och att kampanjen i år är mer digital än någonsin. Vi hoppas på så sätt nå ännu fler barn och unga. Idolkortskampanjen är vår enskilt största årliga satsning på att nåt ut till barn och unga, säger Bris pressekreterare Anna Holmqvist.