Bild. Stena Line
|
(Uppdaterad 20 oktober)
Stena Line börjar nu testa eldrift för sina färjor. Rederiet har tecknat avtal med Callenberg Technology Group om batterier som under våren kommer att installeras på Stena Jutlandica mellan Göteborg och Frederikshavn.
Batterierna från Callenberg har en kapacitet på 1 MWh och ska användas i steg ett i Stenas projekt. I detta steg handlar det om att koppla på eldrift för manövrering och bogpropellrar när fartyget lägger till i hamn, skriver Stena Line i ett pressmeddelande.
Ända till Fredrikshavn målet i steg tre
I steg två kopplas en utökad batteridrift till propellrarna vilket innebär att Stena Jutlandica kan drivas på el inomskärs cirka tio sjömil ut till Vinga. I steg tre utökas batterikapaciteten ytterligare och ett fartyg kan köra cirka 50 sjömil på el, motsvarande distansen mellan Göteborg och Frederikshavn.
"Batteridrift ett mycket spännande alternativ"
– Hållbarhet står väldigt högt på agendan hos oss och vi utvärderar hela tiden nya sätt att minska vår påverkan på miljön, säger Stena Lines VD Niclas Mårtensson.
- I takt med att både storleken och kostnaden på batterier minskar blir batteridrift ett mycket spännande alternativ till traditionella drivmedel för sjöfarten eftersom utsläppen till luft kan elimineras helt, säger Niclas Mårtensson.
Modullösning som placeras på väderdäcket
Alla ingående komponenter i det system som Callenberg ska leverera kommer att finnas i en enda modul som placeras på fartygets väderdäck. Det gör att hela enheten kan flyttas till ett annat fartyg om rutt eller krav ändras. Modulutformningen gör också att komponenter kan bytas ut när ny teknik är tillgänglig vilket gör systemet hållbart för framtiden, skriver Callenberg i ett pressmeddelande.
Kontor i Göteborg och Uddevalla
Callenberg Technology Group har sitt huvudkontor i Göteborg men också kontor och verksamhet i Uddevalla. Kontor finns också i flera andra länder, bland annat USA, Kina och Sydkorea.
---
20 oktober:
> Stena Line: Bra flyt för batteridriften på Stena Jutlandica
Stena Line börjar nu testa eldrift för sina färjor. Rederiet har tecknat avtal med Callenberg Technology Group om batterier som under våren kommer att installeras på Stena Jutlandica mellan Göteborg och Frederikshavn.
Batterierna från Callenberg har en kapacitet på 1 MWh och ska användas i steg ett i Stenas projekt. I detta steg handlar det om att koppla på eldrift för manövrering och bogpropellrar när fartyget lägger till i hamn, skriver Stena Line i ett pressmeddelande.
Ända till Fredrikshavn målet i steg tre
I steg två kopplas en utökad batteridrift till propellrarna vilket innebär att Stena Jutlandica kan drivas på el inomskärs cirka tio sjömil ut till Vinga. I steg tre utökas batterikapaciteten ytterligare och ett fartyg kan köra cirka 50 sjömil på el, motsvarande distansen mellan Göteborg och Frederikshavn.
"Batteridrift ett mycket spännande alternativ"
– Hållbarhet står väldigt högt på agendan hos oss och vi utvärderar hela tiden nya sätt att minska vår påverkan på miljön, säger Stena Lines VD Niclas Mårtensson.
- I takt med att både storleken och kostnaden på batterier minskar blir batteridrift ett mycket spännande alternativ till traditionella drivmedel för sjöfarten eftersom utsläppen till luft kan elimineras helt, säger Niclas Mårtensson.
Modullösning som placeras på väderdäcket
Alla ingående komponenter i det system som Callenberg ska leverera kommer att finnas i en enda modul som placeras på fartygets väderdäck. Det gör att hela enheten kan flyttas till ett annat fartyg om rutt eller krav ändras. Modulutformningen gör också att komponenter kan bytas ut när ny teknik är tillgänglig vilket gör systemet hållbart för framtiden, skriver Callenberg i ett pressmeddelande.
Callenberg Technology Group har sitt huvudkontor i Göteborg men också kontor och verksamhet i Uddevalla. Kontor finns också i flera andra länder, bland annat USA, Kina och Sydkorea.
---
20 oktober:
> Stena Line: Bra flyt för batteridriften på Stena Jutlandica