Uddevalla gör gemensam sak med Trollhättan och Vänersborg i arbetet med att få fler att återvinna kläder och andra textilier. Tillsammans med Wargön Innovation startar de den 11 november kampanjen "Textiljakten".
Textilkonsumtionen ökar snabbt och av de cirka 13 kilo textilier som varje svensk i snitt konsumerar varje år hamnar åtta kilo i avfallspåsen.
Under tre novemberveckor uppmanas nu invånarna i Uddevalla, Trollhättan och Vänersborg att sortera ut och återvinna kläder och andra textilprodukter som inte används. Det finns redan insamlingscontainrar för det vid återvinningsstationerna.
Mål: 30 ton
- Vårt gemensamma mål i de tre kommunerna är att samla in samla in minst 30 ton under tre veckor. Allt som samlas in tar vi hand om här på Wargön Innovation och ser till att det som kan återanvändas hamnar i Second hand-butiker till förmån för välgörande ändamål. Allt annat återvinns på olika sätt, förklarar Susanne Eriksson på Wargön Innovation i ett pressmeddelande.
"Uppmärksammar miljövinster"
Jenny Göthberg är affärsområdeschef för renhållning vid Uddevalla Energi:
- Vi vill gärna bidra till ett mer cirkulärt och hållbart samhälle och genom samarbetet kring Textiljakten uppmärksammar vi att det finns stora miljövinster att göra. Det ska bli spännande att följa det här, säger hon.
En del av Kretsloppskampen
Genomförandet av Textiljakten skiljer sig lite åt mellan de tre orterna. Hos Uddevalla Energi blir Textiljakten en del av den redan etablerade Kretsloppskampen, som vänder sig till årskurs 5.--