Janne Bark (t v) och Thomas Berglund. |
Nätverket lyfter Västsverige som matregion och verkar för att synliggöra lokal mat och lokala måltidsupplevelser. Det ska vara enkelt för besökaren och konsumenten att hitta ställen som fokuserar på regionens mat och råvaror, skriver Lokalproducerat i Väst (som står bakom nätverket) i ett nyhetsbrev/pressmeddelande.
Två ambassadörer varje år
Sedan ett par år tillbaka utses årligen två ambassadörer för Smaka på Västsverige, en krögare och en producent som tillsammans med Turistrådet Västsverige och Lokalproducerat i Väst ska vara med och utveckla Smaka på Västsverige vidare. Ambassadörerna verkar för att lyfta den lokala maten och Smaka på Västsverige.
2022 års ambassadörer är förutom Janne Bark också ostproducenten Thomas Berglund från Almnäs Bruk utanför Hjo.
Motivering Janne Bark:
"Med sin skicklighet som krögare och entreprenör, och fokus på hållbarhet både när det kommer till det sociala och i valet av råvaror är Janne Bark en utmärkt Smaka på Västsverige-ambassadör. Han sätter den hållbara råvaran blåmussla i centrum på ett förtjänstfullt sätt och prioriterar alltid det lokala i alla lägen, vilket skapar förutsättningar för ett levande Bohuslän året runt."Årets eldsjäl
Janne Bark fick ta emot sin utmärkelse som ambassadör vid mässan "Passion för mat" som hölls nyligen i Trollhättan. Av mässan utsågs han dessutom till Årets eldsjäl med motiveringen:
”Janne Bark har med sin smittande energi och kärlek till den lokala maten från havet lyft musslan med himmelska dofter. Han har visat att det går att bygga matupplevelser på Västkusten som är hållbara och spelar stor roll för att sprida kunskap om svenska råvaror från havet. För att han förmedlar sin musselmission som engagerar och utvecklar lokala mattraditioner på ett innovativt sätt rakt in i framtiden”.---
Lokalproducerat i Väst: Nyhetsbrev maj 2022
Glicko.me: Janne Bark prisades i Trollhättan på mässan Passion för mat