Kommunen tar nu mer IT till hjälp för att minska matsvinn och göra måltidshanteringen inom olika verksamheter mer effektiv. Detta genom att köpa in systemet Aromi från IT-företaget CGI.
Foto: Jan Vašek / Pixabay |
Aromi stöder hela processen från menyplanering, tillagning, leverans och servering, till fakturering och uppföljning. Systemet kan bland annat ta hänsyn till matallergier och specialkost, räkna på matsvinn, föreslå råvaror efter säsong och även beräkna koldioxidavtryck för livsmedel, skriver CGI i ett pressmeddelande.
Ingår i digitaliseringsstrategi
Valet av Aromi är en del av kommunens digitaliseringsstrategi, säger Maria Jacobsson, chef för kommunens samhällsbyggnadsförvaltning:
- Systemet ger oss möjlighet att skapa integrationer till våra övriga verksamhetssystem vilket kan förenkla och göra exempelvis beställningar mellan förvaltningar effektivare och säkrare. Dessutom tror vi mycket på att modulen för svinnhantering i systemet kommer ge oss vinster när vi bland annat lättare kan se samband mellan svinn och olika maträtter.
Införandet av Aromi startar i slutet av 2022 och systemet beräknas vara i full drift efter sommaren 2023.
Valet av Aromi är en del av kommunens digitaliseringsstrategi, säger Maria Jacobsson, chef för kommunens samhällsbyggnadsförvaltning:
- Systemet ger oss möjlighet att skapa integrationer till våra övriga verksamhetssystem vilket kan förenkla och göra exempelvis beställningar mellan förvaltningar effektivare och säkrare. Dessutom tror vi mycket på att modulen för svinnhantering i systemet kommer ge oss vinster när vi bland annat lättare kan se samband mellan svinn och olika maträtter.
Införandet av Aromi startar i slutet av 2022 och systemet beräknas vara i full drift efter sommaren 2023.
---