Bilder: Enviro |
27 000 anställda i intressebolagen
Antin är baserade i Paris, London och New York och har i sin intresseportfölj bolag med tillsammans cirka 27 000 personer anställda.
Det är Antin som ska stå för de inledande investeringarna i nya anläggningar och Enviro licensierar sin patenterade teknologi till det nya bolaget. På sikt ska Enviro också äga 30 procent av bolaget.
Fleråriga avtal med Michelin om leveranser
Michelin är idag Enviros största delägare och ska gå in som partner i det nya bolaget i takt med att anläggningarna byggs. Den franska däckjätten har dock redan nu ingått fleråriga avtal om leveranser av återvunnen kimrök och pyrolusolja från det gemensamma bolagets första anläggningar, där alltså Uddevalla blir den allra första fullskaliga kommersiella anläggningen.
Alf Blomqvist Bild: Enviro |
- Med Antins långa erfarenhet av att skala infrastrukturplattformar och deras starka industriella expertis samt Michelins världsledande position inom hållbara däck har vi hittat utmärkta partner för att tillsammans accelerera vår paneuropeiska expansion och bidra till att göra däckindustrin cirkulär, säger Alf Blomqvist:
- Vi kommer nu att kunna fokusera på vår kärnverksamhet och våra kompetenser inom teknologi- och materialutveckling, optimering och kvalitetskontroll.
- Antin är mycket glada över att samarbeta med Enviro och Michelin för att skapa världens första storskaliga däckåtervinningsverksamhet, säger Anand Jagannathan och Rodolphe Brumm på Antin:
Återvunnen kimrök från Enviro. Bild: Enviro |
Ska stå klar 2025
Anläggningen på Lillesjö kommer att få en initial kapacitet att återvinna 34 500 ton uttjänta däck, vilket motsvarar 40 procent av den årliga volymen av uttjänta däck i Sverige. Uppförandet planeras starta under första halvåret 2023 under förutsättning att det nya joint venture-bolaget fattar ett slutgiltigt investeringsbeslut.
Anläggningen beräknas vara i full drift 2025 och om driftsättningen blir framgångsrik accelereras utbyggnaden av ytterligare anläggningar i Europa, skriver Enviro. Målet är att 2030 ha kapacitet att återvinna upp till en miljon ton uttjänta däck. Det motsvarar en tredjedel av alla däck som kasseras i Europa varje år.
---
19 april:
6 maj:
15 augusti:
20 september: