onsdag 9 augusti 2023

Västtrafik stänger butiken på Kampenhof

Uppdaterad 10 augusti /
31 augusti stänger Västtrafik sin butik på Kampenhof. Anledningen är för få besökare - endast 1 procent av alla biljetter säljs idag genom Västtrafiks butiker.

Västtrafiks butik på Kampenhof
Foto: Thomas Harrysson / Västtrafik

Resenärer kan fortsatt köpa en fysisk biljett hos Västtrafiks försäljningsombud, bland annat Pressbyrån som finns i samma byggnad, skriver Västtrafik i ett pressmeddelande.

Idag köper cirka 90 procent av Västtrafiks resenärer sina biljetter i appen Västtrafik To Go.

- Vi möter resenärernas alltmer digitala vanor samtidigt som vi tar ansvar för att våra skattemedel används på ett sätt som kommer fler resenärer till nytta, säger försäljningschef Karin Wadmark.

Personal redan på nya jobb
Stora delar av butikspersonalen i Uddevalla har redan fått nya tjänster och avslutar därför sina anställningar tidigare än planerat. Det gör att Västtrafik inte kan bemanna butiken fullt ut. Sedan första juli har butiken haft ändrade öppettider.

Fem försäljningsombud
I Uddevalla finns sedan tidigare fem försäljningsombud i Uddevalla dit resenärer som vill köpa fysiska biljetter kan vända sig:
  • Pressbyrån, Kampenhof
  • Uddevalla sjukhus, infodisken
  • Pressbyrån, Uddevalla Centralstation
  • Pressbyrån, Torp
  • Coop Konsum, Skogslyckan
Hos ett försäljningsombud kan resenärer ladda eller skaffa ett Västtrafikkort med period- och dygnsbiljetter samt reskassa. Försäljningsombuden kan också ge råd om vilken biljett som passar bäst för varje resa, se kortsaldo samt skriva ut giltighetsbevis och ta emot värdecheckar.

För andra frågor hänvisar Västtrafik resenärer att kontakta Västtrafiks kundservice via telefon, chatt eller mejl.

Bara kundcenter i Göteborg blir kvar
Den 30 juni i år stängde Västtrafik sin butik på Skövde resecentrum, och 1 mars nästa år är turen kommen till butiker i Göteborg, Trollhättan och Borås.

Kvar blir endast butiken på Nils Ericson-terminalen i Göteborg dit fortfarande många besökare kommer. Butiken kommer att bli ett kundcenter som kan hjälpa kunder med mer än bara biljettärenden, skriver Västtrafik.

Karin Wadmark
Foto: Eddie Löthman / Västtrafik

- Vi räknar med att spara ungefär 25 - 30 miljoner kronor per år genom att stänga butikerna. Det är pengar vi i stället kan använda på att utveckla kollektivtrafiken på ett sätt som kommer fler av regionens invånare till nytta, säger Karin Wadmark.
---