Uppdaterad 7 februari /
Sjöräddningssällskapet har utvecklat en ny typ av räddningsbåt i en helt ny klass, Embladklassen. Skrovet är tillverkat vid varvet Swedeship Composite i Hunnebostrand och efter provkörning och intrimning i vår ska båten placeras vid räddningsstationen i Skärhamn.Den 3-11 februari finns båten att besöka under Båtmässan i Göteborg.
- Vi har använt kunskapen vi byggt upp under ett drygt sekel av båtutveckling och sjöräddning för att ta fram denna nya båtklass. Det känns jätteroligt att visa upp det första exemplaret för allmänheten, säger i ett pressmeddelande Jonas Carlsson, ansvarig för nybyggnation på Sjöräddningssällskapet.
Lättare och snabbare
Båten är utvecklad med frivilliga sjöräddare i fokus. Den är mer ergonomisk och utrustad med moderna system som är lätta att lära sig.
Den nya klassen är 4.3 ton lättare än den tidigare 12-metersklassen och har en ny extra lång vattenlinje. Detta gör att bränsleförbrukningen kan sänkas med 30 procent och insatstiderna minska.
Förutom en räcka ny teknisk utrustning är båten försedd med hybriddrivlina för att kunna ställas om till eldrift när infrastrukturen tillåter.
Rescue Margareta Emblad är den första räddningsbåten ur Emblad-klassen. Bild från Sjöräddningssällskapet, foto: Mats Ryde |
Privat donation
Båten har kunnat utvecklas och byggas tack vare en donation från fastighetsbolaget Lembla AB i Göteborg. För designen står den norska båtdesignen Birger Kullmann.
Flest sjöräddningsärenden på västkusten
Det är västkusten som står för det största antalet sjöräddningsärenden för Sjöräddningssällskapet. Förra året var antalet räddningstjänstuppdrag, förebyggande utryckningar och sjuktransporter sammanlagt 1 849, och året dessförinnan 2 017, visar färsk statistik från Sjöräddningssällskapet.
Näst flest ärenden står Stockholm för med 1 314 ärenden förra året och 1 194 år 2022.
Flest utryckningar på Västkusten förra året gjordes från stationen på Käringön.
Sjöräddare övar sjuktransport. Bild från Sjöräddningssällskapet, foto: Mats Ryde |
---