Uppdaterad 9 juni /
Sjöhistoriska museet har gett sex fritidsbåtar k-märkning. En av dem är motorbåten Ina, hemmahörande i Sannäs i Tanums kommun. Även en Orustbyggd kustkryssare finns bland de nya k-märkta pärlorna.Ina är 4,60 meter lång och 1,40 meter bred. Det klinkbyggda skrovet är byggt i mahogny, medan fördäcket är i oregon pine. Originalmotorn, en Scott 25 hk från 1960, är fortfarande i behåll. |
- De k-märkta fritidsbåtarna är pärlor som fortfarande används till sitt syfte. Samtidigt är det ett älskat levande kulturarv som upprätthålls av privatpersoner, säger Mats Djurberg, museichef på Sjöhistoriska i ett pressmeddelande.
Ina konstruerades av Lage Eklund och byggdes på Andersson & Sundbergs båtbyggeri i Söderköping 1960. Båten är en så kallad Arph dinghy, som gärna marknadsfördes med vattenskidor lutade mot skrovet. Idag finns inte många exemplar av denna båttyp bevarade.
Ina är en välhållen båt som ägdes och användes av sin första ägare under 46 år. Hemmavattnen var först Tyresö, senare sjön Alsen/Vättern. Efter några år på Museihuset i Ljungsbro har båten nu kommit till Sannäs, med Erik Amlie Wahlström som ägare.
- Troligtvis är detta den enda som finns kvar i Sverige, säger han till P4 Väst:
- Hon är helt orörd sedan original 1960 med allting, även badmössa och vattenskidor.
Kustkryssaren Freja
Den plattgattade kustkryssaren Freja som också fått k-märkning byggdes 1961 på Bröderna Martinssons Varvs AB i Svineviken utanför Henån. Konstruktör var den välrenommerade Knud H Reimers, berättar Sjöhistoriska.Genom åren har Freja funnits främst på Västkusten och har idag sin hemmahamn i Västra Frölunda.
Ägaren till en fritidsbåt som har blivit k-märkt kan köpa ett speciellt märke att sätta upp i sin båt. Bild: Sjöhistoriska |
Båtägaren ansöker om märkning
K-märkningen av fritidsbåtar är en kulturhistorisk värdering som bygger på en ömsesidig frivillighet från museet och båtägaren, som är den som ansöker om märkningen. Museets syfte med k-märkningen är att ge båtarna uppmärksamhet för att öka kunskapen om dem och att båtarna på så sätt ges bättre förutsättningar att bevaras och användas.
"Hoppas ges förmåner"
"På samma sätt som k-märkta fartyg under vissa betingelser fått reducerade hamnavgifter hoppas SMTM (Statens maritima och transporthistoriska museer) att en k-märkt fritidsbåt kan ges förmåner av t ex hamnar, kanaler, båtklubbar, varv etc. Därigenom kan man bidra både till att synliggöra detta viktiga kulturarv samt underlätta dess brukande och bevarande", skriver Sjöhistoriska i ett informationsmaterial.
---