Fredrik Tenelius som representerar ägarna i Dialect Group, och Katrin Lindahl Wallin, vd för Gibon Sverige. |
"I framtiden kommer vi troligtvis att verka under ett nytt gemensamt varumärke. För oss i Uddevalla innebär detta att vi fortsatt kommer vara samma lokala företag som tidigare, men med ännu större styrka och möjligheter att skapa värde för våra kunder", skriver Gibon Uddevalla i ett Facebook-inlägg.
Grundades 2018
Gibongruppen är en helhetsleverantör inom IT och grundades 2018. 200 medarbetare finns inom kedjan som omsätter cirka 500 miljoner kronor per år.
Dialectkedjan grundades 1994 och finns med cirka 150 medarbetare på 25-talet orter runt om i landet, bland annat i Vänersborg. Kedjan erbjuder digitaliserade lösningar inom IT och telefoni för företagskunder.
"Såg hur mycket som förenar"
- Jag och Johan Martinsson, styrelseordförande för Gibongruppen, såg tidigt hur mycket som förenar dessa båda bolag. Det finns ett antal tydliga synergier som kommer att skapa värde vid en sammanslagning, säger Dialect Groups styrelseordförande Peter Onstrand i ett pressmeddelande.
Dialog med fler intressenter
Parterna ska nu arbeta fram ett avtal för sammanslagningen av bolagsgrupperna, och det nya varumärket planeras att lanseras under 2025. Under arbetets gång kan det även vara aktuellt att ta dialog med fler bolag och intressenter, skriver de bägge företagsgrupperna.---