torsdag 12 december 2024

Mer tåg och ändrad busstrafik med nytt trafikavtal

Ett tåg per timme mellan Munkedal, Uddevalla och Göteborg.
Fler direktresor mellan Uddevalla och Lysekil, och en helt ny linje mellan Kungshamn/Smögen och Uddevalla.
Samtidigt sker också indragningar och justeringar av busslinjer, och restiden under lågtrafik mellan Lysekil och Göteborg kan bli förlängd med 10 - 20 minuter.

Västttåg i trafik
Bild från Västtrafik, foto: Thomas Harrysson

Det är några av de förändringar som är att vänta i kollektivtrafiken i mellersta Bohuslän från 2027/2028 när ett nytt tioårigt trafikavtal börjar gälla. Västtrafiks styrelse har beslutat att påbörja en upphandling av den trafik som beskrivs i en omfattande förstudie.

Mer tåg och justerad busstrafik
Med det nya trafikavtalet ska tågtrafiken utökas med fler avgångar och busstrafiken anpassas därefter. Det blir kortare restider på många håll och bättre utbud för arbets- och studiependlare, skriver Västtrafik i ett pressmeddelande.

Flera större arbetsplatser och gymnasieskolor föreslås få trafik som är bättre anpassad till arbets- och studietider. Det planeras bland annat för en helt ny linje mellan Kungshamn och Smögen till Uddevalla.

"Vill att fler ska kunna välja tåg"
Porträttbild
Bijan Zainali
Bild från Västtrafik, foto: Eddie Löthman
- Genom de här satsningarna gör vi kollektivtrafiken ännu mer attraktiv för invånarna i Bohuslän. Vi vill att fler ska kunna välja tåg framför buss, särskilt för resor mot Göteborg. Samtidigt justerar vi linjenätet för att bättre möta lokala resbehov. Nu tar vi ett stort steg framåt för att göra det lättare att resa hållbart i Bohuslän, säger Bijan Zainali (S), ordförande för Västtrafiks styrelse.

Resenärer får byta till tåg
Några andra av de väntade trafikförändringarna, enligt Västtrafiks beskrivning:
  • Upplägget med expressbussar med byte på Torp Terminalen föreslås ändras. Det kommer att gå ett tåg per timme (Munkedal – Uddevalla – Trollhättan – Göteborg). Tillsammans med tågavgångarna via Södra Bohusbanan (Uddevalla – Ljungskile – Stenungsund – Göteborg) innebär det en stor utökning av resmöjligheter med tåg och därför föreslås byte från buss till tåg i Munkedal eller Uddevalla.

  • Linje 840 (Lysekil-Uddevalla) föreslås få tätare turer. Det betyder många fler direktförbindelser än idag. Trafiken på linjen kommer också anpassas för byten till tåg vid Uddevalla C för vidare resa.

  • Linje 810 (Uddevalla – Ljungskile – Göteborg) föreslås dras in när tågtrafiken utökas.

  • För resenärer från Lysekil och Torp Terminalen mot Göteborg innebär förändringen att de som reser under högtrafik fortsatt reser med buss från Lysekil via Torp till Göteborg. Restiden blir därmed oförändrad. Under lågtrafik föreslås byte göras vid Uddevalla C till tåg. Restiden till Göteborg förlängs då med 10-20 minuter.
Buss på väg i bohuslänsk kustmiljö
Vissa busslinjer som idag kör parallellt med tågen kan ersättas med fler avgångar med tåg, enligt den förstudie som ligger till grund för ny upphandling av kollektivtrafik i mellersta Bohuslän.
Bild från Västtrafik, foto: Thomas Harrysson

Upphandling inleds under våren
Upphandlingen av den nya trafiken påbörjas under våren 2025. Exakt hur trafiken ska köra kommer detaljplaneras när upphandlingen är klar, och förändringarna genomförs först mellan juni 2027 och juni 2028, skriver Västtrafik.
---


Västtrafik: Trafikeringsförslag Mellersta Bohuslän och Express Fyrbodal (pdf)