söndag 2 mars 2025

Granit får pris för sitt sätt att använda musik

Inredningskedjan Granit som har butik bland annat på Torp har vunnit organisationen SAMI:s pris Guldnoten 2024. Kedjan får priset för sin förmåga att integrera musik som en central del av sin varumärkesidentitet, skriver SAMI i ett pressmeddelande.

Butik sett från utsidan
Butikskedjan Granit - här affären på Torp - får utmärkelsen Guldnoten 2024.
Foto: Jörgen Andersson

- Det finns många verksamheter runt om i Sverige som spelar skyddad musik. Granit utmärker sig genom sitt sätt att låta musiken ge liv till verksamheten och kundupplevelsen, och därigenom integrera den i hela sitt varumärke, säger Ann Rosenberg, Head of Sales and Marketing på SAMI.

- Vi är otroligt glada och stolta över att vinna det här priset! Musiken är en viktig del av vår butiksupplevelse, säger Elin Nilsson, Communications & Community Manager på Granit.

Varieras över dygnet
Musiken hos Granit anpassas utifrån vilken tid på dygnet det är, med ett lugnare tempo på morgonen och ett högre senare på dagen. Varje låt som spelas hos Granit har valts ut noga för att passa varumärket, och låtarna byts ut regelbundet för att skapa variation - för både kunder och anställda, skriver SAMI i sin presentation av de nominerade till utmärkelsen.

SAMI och Stim
Medan Stim bevakar ekonomiska rättigheter för upphovspersonerna bakom olika musikaliska verk gör SAMI (Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation) samma sak för de som framför och medverkar på inspelningar som spelas upp i det offentliga rummet.

""
Bild: SAMI

Guldnoten instiftades 2021 för att hylla företag och organisationer som använder musik i sina verksamheter på ett aktivt, hållbart och uppfinningsrikt sätt. För att nomineras till Guldnoten krävs att verksamheten har ett musikavtal med SAMI och att musiken används på ett kreativt sätt, skriver SAMI.

Nominerade 2024 var även Clarion Hotel i Sundsvall och Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän.
---